was successfully added to your cart.

Wat 30 dagen zonder geraffineerde of toegevoegde suiker voor je kan doen

By 25 april 2017 februari 21st, 2018 Afvallen, Energie
30 dagen zonder geraffineerde suiker

Suikers (aka koolhydraten) leveren energie en dat hebben we nodig. Welke suikers je die energie laat leveren is echt wel van belang. Zo gaan we het liefst voor natuurlijke suikers en focussen we op kwalitatief hoogwaardige voeding.

100% suikervrij (koolhydraatarm) eten is niet ons doel. Gezonde bewuste keuzes maken en voor voeden in plaats van vullen gaan echter wel.

Dat dit niet altijd zo makkelijk is als dat het klinkt dat weten we echter ook!

Veel van ons zitten behoorlijk in de tang van zoetigheid.

Het is namelijk met name de geraffineerde en/of toegevoegde suiker uit koekjes, kant-en-klaar eten, snacks en snoep die we lastig vinden om los te laten. Ook al weten we dat het niet optimaal aan onze gezondheid of doelstellingen bijdraagt.

We gaven al eerder tips en tools om met cravings om te gaan. Met de FitFood30 kan je daar nog een zeer krachtige hulpmiddel aan toevoegen.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

FitFood30 als suiker-reset

We zeggen niet dat je nooit meer ‘slechte’ suiker zou moeten eten (sterker nog, dat werkt uiteindelijk vaak averechts). Gevarieerd en met mate zijn verstandigere lange termijnstrategieën.

Wel kan het heel erg fijn zijn om de constante stroom van geraffineerde of toegevoegde suiker eens stop te zetten en je lijf (en hoofd) even rust te geven. Dat maakt ‘met mate’ daarna een stuk makkelijker!

Daarom is toegevoegd suikervrij een onderdeel van de FitFood30: om te resetten, om gewoonten af te leren en inzicht te geven in je suikerconsumptie. Als stok achter de deur. Omdat suiker zo’n ferme grip op veel van ons heeft.

Het doel is niet om nooit meer suiker te eten, maar om je inzicht en kennis te geven waarmee je bewustere keuzes kan maken.

Wat levert 30 dagen ‘suikervrij’ mij op?

  • Een eye-opener. Wil je toegevoegde suiker (en alle schuilnamen voor suiker) vermijden zal je etiketten moeten lezen. Het zal je verbazen waar overal suiker aan toegevoegd is! Let op dat je naar de ingrediënten kijkt en niet naar de voedingswaarden. Een tomaat bijvoorbeeld bevat ook suiker :-). Focus je op de toegevoegde zoetstoffen en suiker. Gebruik eventueel dit handige printbare overzichtje met de schuilnamen van suiker.
  • Je smaakpapillen passen zich aan. Je smaak verandert. ‘Nou en?’ denk je misschien, maar dit is een zeer positieve verandering! Hierdoor smaakt pure en natuurlijke voeding echter en zoeter. Je cravings naar zoet kunnen hierdoor ook gestild worden door FitFood en niet alleen door junkfood. En dat komt uiteraard goed van pas bij duurzame lifestyle veranderingen.
  • Minder trek in zoet. Het eten van zoetigheid heeft een hele vervelende bijwerking: we krijgen er meer zin in zoet door! Doorbreek je dit patroon, krijg je ook minder trek in zoet. Wat uiteindelijk je leven een stuk aangenamer zal maken en je keuzes makkelijker.
  • Minder mentale afhankelijkheid. Los van de lichamelijke effecten, boek je ook zeer belangrijke mentale winst. Dertig dagen geen toetjes en koekjes meer eten betekent namelijk dat je je routine doorbreekt. Je kunt hierbij op zoek gaan naar andere vormen van ontspanning en beloning. Ga bijvoorbeeld een gezellig een blokje om lopen als je gaat bijkletsen in plaats van theeleuten met een koekje. En dan besef je je ineens: je hebt helemaal geen toetjes of zoetjes nodig! Die handeling zijn meestal gebaseerd op gewoontes en daarvan loskomen is zeer bevrijdend.
  • Je lichaamscompositie verbetert. En dat is nou precies wat je allemaal willen. Suiker kan zorgen voor een hormonale disbalans en daarmee een negatief effect hebben op hoe ‘fluffy’ we er uitzien. Komen hormonen zoals insuline (en cortisol) meer in balans heeft dit doorgaans een positief effect op onze lichaamscompositie, dus op onze verhouding tussen vet- en spiermassa. Let wel op, dertig dagen is voor dit effect natuurlijk vrij kort, dit zijn veranderingen die juist op de langere termijn (als je gewoon lekker FitFood blijft eten en goed voor jezelf blijft zorgen) meer en meer zichtbaar worden en meer dan de moeite waard zijn.

Je ziet dat 30 dagen geraffineerde suikers laten staan en focussen op volwaardig eten een onwijze sprong voorwaarts voor je kan betekenen. Niet omdat suiker des duivels is, maar wel om meer bewustwording, een lichamelijke en mentale reset te stimuleren en om nieuwe gewoontes aan te leren.

Liefs,
Sjanett

PS Lees hier alles over de FitFood30! Je kan zelf het programma doorlopen, of als groep starten. We starten 5x per jaar en dan krijg je elke dag ondersteuning per mail.

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply