was successfully added to your cart.

FitFood als je uit eten gaat: 10 handige tips (om te genieten)!

By 21 november 2014 juli 11th, 2017 Afvallen, Geluk
FitFood als je uit eten gaat

Ook wij gaan graag uit eten, en alhoewel we ook af en toe een cheatmeal hebben, willen we niet elke keer als we uit eten gaan onze FitFood richtlijnen onder de tafel vegen.

Gelukkig hoeft dat ook niet, want met deze tips kan je je ook aan de FitFood-principes houden als je uit eten gaat!

1. Voor je gaat

Neem even de tijd om thuis alvast een restaurant uit te zoeken en de menukaart te bekijken (die vaak online staat). Dan weet je zeker dat je ergens eindigt waar je iets kan bestellen dat aan je wensen voldoet.

2. Bestudeer de menukaart

Lees de menukaart volledig door en let niet alleen op de ingrediënten die erin zitten, maar ook op de bereiding (gegrild is in veel gevallen beter dan gebakken bijvoorbeeld). Word vriendjes met de ober en vraag eventueel hoe een bepaald gerecht bereid wordt.

3. Bestel water

Een hele makkelijke manier om niet de lege calorieën uit frisdrank of alcohol binnen te krijgen. Onze favoriet om het wat minder saai te maken: spa-rood met een schijfje citroen. Een glas water helpt ook bij portie-controle omdat het je maag al wat vult.

4. Durf te vragen

Wees niet beschaamd om aanpassingen aan je bestelling te vragen. Een hamburger? Kan, maar dan zonder broodje. Een lekker stukje vis/vlees? Kan, vraag om extra salade in plaats van frietjes. Het voelt misschien raar in het begin, maar je zult versteld staan hoe gewoon het inmiddels ook voor obers en serveersters is om dergelijke verzoekjes te krijgen! En bovendien: who cares wat anderen denken. Jij laat commitment aan een gezonde levensstijl zien, en daar mag je met recht trots op zijn.

Wil je ook lekker in je vel komen te zitten?

Maar geen zin in ingewikkeld gedoe of honger lijden?
Download dan vandaag nog onze GRATIS starterskit,
incl weekmenu, heerlijke recepten en heldere richtlijnen.

5. Voorgerecht? Nee dank je.

De meeste voorgerechten bevatten bar weinig voedingsstoffen. De makkelijkste keuze: skippen. Krijg je ongewild een mandje brood op tafel? Vraag de ober vriendelijk of ze het weer mee willen nemen. Dankzij de (negatieve) aandacht voor brood in de media dit jaar is dit ook weer iets waar niemand van op zal kijken.

6. Het hoofdgerecht

Nu kan je bestellen wat je van te voren al had uitgezocht. Zoals gezegd, let op de bereidingswijzen en vraag eventuele jus of dressings naast het bord in plaats van op het vlees. Goede keuzes: (gegrilde) biefstuk en lekkere stukken vis zoals zalm of zeebaars. Weet je dat het grote porties zijn? Vraag of je eventueel een gerecht mag delen met je buurman/buurvrouw.

7. Maak een feestje van de bijgerechten

Vraag of ze frietjes vervangen voor extra salade (vaak gratis), of extra groenten. In de meeste restaurant kom je niet aan je twee vuisten groenten bij standaard hoofdgerechten, dus bestel daarvoor losse bijgerechten. We hebben ooit als ontbijt met z’n tweeën vijf bijgerechten besteld van de ontbijtkaart en daarvan konden we 2 perfecte FitFood-borden maken 😉

8. Een slim toetje

Is het je cheatmeal, prima, geniet van dat stuk cheesecake of chocolademousse. Wil je de richtlijnen blijven volgen, bestel dan vers fruit (hebben we vaak ook als het niet op de kaart staat), of ga voor een lekkere kop thee.

9. Maar vooral: geniet!

Onthoud dat de bevrediging van een ongezonde maaltijd het niet red bij het gevoel dat je krijgt op het moment dat je je doelen voor je gezondheid, prestatie en/of uiterlijk behaald. Hoe lekker het etentje ook was, je doel behalen voelt nog veel lekkerder. En misschien nog belangrijker: geniet het samen eten met anderen. Een FitFood-levensstijl draait ook om ontspanning. Dus, enjoy and relax!

10. Tot slot

Vergeet de fooi voor de ober niet, vooral als je echt grote aanpassingen aan je gerecht wilde. Altijd fijn om goede restaurant adresje te hebben waar ze je graag nog een keer terug zien komen en waar ze aan je clean-eating wensen willen voldoen 😉

Als allerlaatste nog maar een keertje (want we kunnen het niet vaak genoeg zeggen): geniet! Van het eten, maar ook van elkaar en van de leuke avond. Want uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste. Toch?

Liefs,
Sjanett

Sjanett de Geus

Author Sjanett de Geus

Sjanett is een getatoeëerde foodie met een voorliefde voor zware kettlebells. Naast Eating Psychology Coach en host van de Transformatie Academie Podcast is ze ook een digitale nomade die lekker haar eigen plan trekt en anderen coacht bij wat ze LifeCrafting noemt (je droomleven ontwerpen en realiseren).

More posts by Sjanett de Geus

Leave a Reply